وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

8 سندروم مهم و تاثیرگذاری که سازمان شما را مختل میکند 01 اردیبهشت
admin لایک 0 دیدگاه

8 سندروم مهم و تاثیرگذاری که سازمان شما را مختل میکند

سندروم های سازمانی مشکلی جدی است که در صورت نادیده گیری، رشد میکنند. سندروم ها در واقع به عنوان یکی از بزرگترین آسیب های موجود در محیط کار شناخته شده است و اغلب کارمندان و کارفرمایان از داشتن چنین عارضه ای آگاه نیستند. اما مهم ترین سندروم های سازمانی کدامند و چه نشانه هایی دارند؟

1.    سندروم تروریسم سازمانی

در این سندروم فرد برای حفظ موقعیت خود یا ارتقای شغلی، افراد و همکاران خود را نزد مدیران و سرپرستان بد جلوه میدهد که به این عمل سندروم ترور شخصیت یا تروریسم سازمانی گفته میشود.

2.    سندروم گروه اندیشی

سندروم گروه اندیشی درواقع یک مدل نحوه تفکر است که در آن اعضا در فشارهای گروهی، در فضای پیش آمده غرق میشوند و به راه حل مورد نظر دل میبندند و به آن باور صد درصدی دارند.

مهم ترین نشانه ها و عوارض ناشی از این سندروم عبارتند از: توهم آسیب پذیری، گریز از نقد منطقی، تعصب گروهی، تفکر غالب، فشار بر اعضای گروه، نادیده گرفتن تمامی لغزش های گروه، نادیده گرفتن اطلاعات.

3.    سندروم آپولو

این سندروم در پی عملکرد ضعیف از افراد قابلیت بالا را نشان میدهد. در یکی از مباحث مدیریت منابع انسانی، نمونه ای از این سندروم در فردی است که در رزومه خود به صورت اغراق آمیزی، نتیجه و موفقیت کارهای تیمی که انجام داده است را به خود ربط میدهد.

هم چنین تیم هایی که به سندروم آپولو دچار هستند، زمان زیادی را صرف بحث های بی ثمر میکنند تا دیگران را نیز متقاعد کنند. از طرفی تیم‌هایی که با سندرم آپولو دست و پنجه نرم می‌کنند در تصمیم‌گیری‌ها مشکلات اساسی دارند. معمولا اعضای تیم نظرات متقابلی دارند و تصمیمات‌شان انسجام لازم را ندارد.

4.    سندروم استکهلم

در این سندروم افراد نسبت به افراد نادرست و بی عدالت در محیط کار احساس وابستگی میکنند و در جهت اهداف آنها تلاش میکنند.

5.    سندروم تغییر مکرر

هنگامی که سازمانها بیش از اندازه کارکنان و وظایف آنها را در معرض تغییر قرار میدهند، هیچ نتیجه مطلوبی دریافت نمیکنند و بیش از حد بر تغییرات خود تمرکز میکنند و مشتریان خود را از دست خواهند داد.

مهم ترین علائم این سندروم عبارتند از ایجاد بحران هایی که با تغییر ارتباط دارند، بدبینی کارکنان و فروپاشی ذهنی.

6.    سندروم غفلت جمعی

زمانیکه یک موقعیت اضطراری اتفاق می افتد، گاهی فرد دست نگه میدارد تا بررسی کند واکنش دیگران چیست و با بی تفاوتی دیگران مواجه میشود.  به این مسئله سندروم غفلت دسته جمعی گفته میشود که در سازمانها شاهد آن هستیم.

7.    سندروم سیب لکه دار

در این سندروم، تاثیر گذاری تمامی اعضای گروه و سازمانی بر دیگران، عملکرد و هدف گروه مشخص میشود. هرچند ممکن است این تاثیر به ندرت نمایان  شود. افرادی که به این سندروم دچار هستند، وظایف خود را به درستی انجام نمیدهند، یا همئاره احساس ناراحتی دارند و با دیگران رفتار مناسبی ندارند.  یک فرد این چنینی در تیم میتواند اثرات منفی بگذارد.

8.    سندروم سکوت

در این سندروم فرد به طور عمد یا غیر عمد، از ارائه دانش و اطلاعات خود به دیگران خودداری میکند. این امر به توسعه و بقای سازمان در شرایط بحرانی آسیب میزند. از عوامل موثر در این سندروم، فرهنگ سازمانی است.

اگر عضوی از گروه شما آسیبی ببیند، این آسیب به کل گروه سرایت میکند و گسترش می یابد، بنابراین بسیار مهم است که درصورت مشاهده، اقدامات درمانی را انجام داده و در صورت موثر نبودن این اقدامات، فرد را از سازمان خود دور کنید.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.